Jump to content
BulForum.com

Помогнете да си дефинирам


Recommended Posts

Имате ли си кафе? Сок? Палачинки? Не?! Марш за тези неща, а аз през това време ще драсна увода.

(За Мидекс специално - басът ти е безпредметен тук, ще мажа и това е. А ти ме модерирай, стига си подремвал на хълбок! d014.gif)

 

Сигурно тези от вас, които ми следят излагацията, са наясно вече че моята мутка* тръгна да излиза от забвение и ето сега ви сервирам с охота първите плодове от нейното/неговото наличие.

Почнах да си довършвам разказите, дето са увиснали насред нищото, като скъсан чорап на простор в Тунгусия; когато усетих лек дискомфорт - мисълта ми не се лее по мед и вода, а църцука неуверено, сякаш нещо яката й е вързало вратовръзката. И тогава се разрових за причината на това ми запушване; оказа се, че съм лекинко помъдряла! "Сооопааа реее..." - биха рекли византийците ехидно. Ама колкото и нескромно да ви звучи, склонна съм така да го определя, защото вече съм в невъзможност да се изразявам определенчески. e085.gif

Шокирани сте от шантавостта на предадената ми току-що идея? Тутакси обяснявам.

Разбъркаха ми се дефинициите и градираха някои от тях, през времето, когато просто си стоях и кроях планове за различни видове умъртвявания на моята мутка. Мечтателно затъвах в кръвожадни пасажи и винаги си я/го представях на мястото на жертвата, а то да вземат да ми се объркат пардигмите! :lol:

Вече изобщо дори самата аз не съм много сигурна какво точно искам да кажа, следствие осъзнаването колко остра нужда имаме всички ние от дефиниции. Сега гаранция, как някои от вас са рекли "Пфффф", а други "Аре бе?!", ама нека поне обясня, а?

Примерно думата "неграмотен". Това е човек, който за всеки от нас има различна същина и свойства. А отдавна никой не си е правил труда официално да я дефинира, въпреки, че тя се мени буквално ежегодно.

Порових за умни обяснения, разбира се! Проверих кой какво е казал по темата и останах върло изненадана, че за повечето определения на човешките хммм... градации, липсват дефиниции твърде отдавна.

Същата тази дума "неграмотен" е била дефинирана фолософски и битийно за пръв и последен път от Платон. (В книга VII на своя философски диалог „Закони".)

 

"Този, който не може да преброи едно, две, три, или да прави разлика между четни и нечетни числа, или изобщо не може да брои, нито да различи деня от нощта; и който съвсем не познава движението на слънцето и луната и останалите звезди… Всички свободни люде, смятам аз, трябва да научат от тези части на познанието толкова, колкото знае всяко египетско дете по времето, когато учи азбуката. В тази страна аритметичните игри са били измислени заради децата, които ги изучават за удоволствие и забавление… Късно в живота си научих с изумление за нашето невежество в тези области; струва ми се, че приличаме повече на свине, а не на хора, и много се срамувам — не само от себе си, а от всички гърци."

 

От времето на това обяснение обаче, са минали едни 25 века и думата е придобивала друго значение през цялото време, освен това тя продължава да градира и вече сама по себе си няма никакъв смисъл, ако не бъде поставена с някаква друга характеризираща я дума.

Примерно "литературно неграмотен", "технически неграмотен", "артистично неграмотен", "духовно неграмотен"... О - М - Г! g035.gif От това стават ли по-ясни нещата? Според мене - не! Само стават все по-шантави и по-неясни, до момент, в който сам човек се пита: "По дяволите! Какво би трябвало да искам да кажа с това определение?!"

И освен да наредя още уточняващи параметри, друго не се сещам какво да сторя. Така се забатачвам в уточнения, от които няма никакъв смисъл; нито помагат с нещо, нито улесняват нещо.

Ето, сега ви питам кратко и ясно:

Бихте ли били така добри, както сте и хубави, да помогнете с някои дефиниции?

Имам острата нужда да сравня разбиранията си за следните определения:

 

- Неграмотен

- Страхлив

- Възпитан

- Остроумен

- Злобен

 

Ще съм благодарна на всеки, който изброи какво според него следва да включват тези понятия! Или поне на някои от тях... а? f010.gif

Мерси и за вниманието!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 149
  • Created
  • Last Reply

 

Имам острата нужда да сравня разбиранията си за следните определения:

 

- Неграмотен

- Страхлив

- Възпитан

- Остроумен

- Злобен

 

 

1. Някой, който не може да напише правилно "помия".

2. Човек, който се бои да направи първата крачка( през рампата на летящия самолет).

3. Човек, даващ път на дама, в претъпкан апартамент, по време на адски запой, към кенефа, докато той е с "рядко щастие".

4.Ъъъ..Някой лишен от дебелашко чувство за хумор.

5. Виден, като му се повреди машината или се задръсти кега.

 

Не, не е литературна дефиницията, но съм в добро настроение и ми е забавно:)

Link to comment
Share on other sites

1. Някой, който не може да напише правилно "помия".

...............

 

Имам въпрос - по точка 1, в сила ли са по-леките случаи, които чувам ежедневно по новините? Например - "В Триполи кола-бомба експлоадира..."...или пък "Учениците бяха на посещение при Министърът на образованието"...и други подобни журналистически словосъчетания?

Link to comment
Share on other sites

За мен - са.

 

За мен също.

И понеже в първия пост гледам, че съм споменат (незнайно защо), няма да модерирам, но пък за наказание ще наспамя малко темата...:bgrin:

 

Според мен точка 2 ти е доста софт - вдигни височината поне над 20 километра...представи си как ли се чувства човек, който вижда Земята кръгла и прави крачка към нея. :bowdown:

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=r-TCO2IdoTA

 

 

И това е само пробното му скачане ; впоследствие възнамерява да скочи от 37 километра.

Link to comment
Share on other sites

1. Някой, който не може да напише правилно "помия".

2. Човек, който се бои да направи първата крачка( през рампата на летящия самолет).

3. Човек, даващ път на дама, в претъпкан апартамент, по време на адски запой, към кенефа, докато той е с "рядко щастие".

4.Ъъъ..Някой лишен от дебелашко чувство за хумор.

5. Виден, като му се повреди машината или се задръсти кега.

 

Не, не е литературна дефиницията, но съм в добро настроение и ми е забавно:)

 

Много слабо.

 

Аз бих сложил определение за

 

4: Не-grimjaur-а.

Link to comment
Share on other sites

 

Имам острата нужда да сравня разбиранията си за следните определения:

 

- Неграмотен

- Страхлив

- Възпитан

- Остроумен

- Злобен

 

 

 

Неграмотника живееше в една малка къщичка близо до гората,една сутрин искаше да си напише инициалите на едно дърво,но все нему се отдаваше .При всяка грешка си зачертаваше сгрешените инициали,от дървото не бе останало почти нищо затова реши да се обади на страхливеца да му помогне.

Страхливеца го беше страх от почти всичко живееше близо до един луна парк където беше осветено и шумно през деня и нощта,това му бе достатъчно защото се боеше от тишината и тъмнината.

След като разбра че неговият приятел се нуждае от помощ се запъти към близката гора но го бе страх да стигне до там.Реши да се възползва от възпитаният.

Възпитаният си бе поставил за цел да възпитава невъзпитаните хора,но по някога не го разбираха и редовно се връщаше с бинтована глава.

И така двамата тръгнаха към близката горичка по пътя си срещнаха остроумния.

Остроумният живееше с един тъпоумен брат,и по цял ден спореха с брат си кой е по умен и "оригинален". Когато остроумният видя групата реши да се присъединени към тях като по време на пътя само остроумничеше .Малко преди гората видяха едно мостче а под него злобния си блъскаше поредната злобарка.

Злобният не беше лош човек,но като малък беше сексуално малтретиран и бит,беше се озлобил към всички хора,но в лицето на страхливия,възпитания и остроумния видя приятели и тръгна заедно със тях.

Когато стигнаха до къщата на неграмотника той не беше там.......

Link to comment
Share on other sites

1- Неграмотен

2- Страхлив

3- Възпитан

4- Остроумен

5- Злобен

 

1 - Мисля, че точна дефиниция на това понятие в днешно време не може да съществува. Веднага пояснявам какво имам предвид. В днешно време съществуват твърде много видове грамотности и съответно неграмотности. Ако определен типаж отговаря на определението по всичките видове, то тогава говорим за някое кореноплодно. Примерно, ако един литературно грамотен човек, каквато си ти, да речем... е неграмотен технически, тогава какво имаме на лице - полуграмотен или неграмотен индивид? Някога определението се е отнасяло за илитератите, но в днешно време то има твърде много различни смисли.

 

2 - Човек който го е страх да направи дори първа стъпка в посока на постигането на собствените си въжделения.

3 - Този който уважава аксиологията на обществото в което пребивава, колкото и да е малко то или за колкото и кратко време да е пребиваването.

4 - Мисля, че се отнася за човек който е способен на почти мигновени итерпретации.

5 - Аз, когато не съм пил кафе сутрин.... :rolleyes: :laughing:

Link to comment
Share on other sites

1 - Мисля, че точна дефиниция на това понятие в днешно време не може да съществува. Веднага пояснявам какво имам предвид...

 

Но приблизително точна - може. Напр. преди малко гледах интервю с измисления ректор - "професор" на Свищовския университет, който всъщност не бил професор, но пък му харесвало да се разписва на дипломите като такъв. Та си мисля, че щом този "професор" употребява комбинацията "Това съм имал в предвид", според мен ти си малко по-грамотен от него. :P

Link to comment
Share on other sites

Ти да не ми ползваш емотиконата и да не учиш на ЛС новобранците на тарикатлъци, че ей сега ще те полаская и тебе...:woot

Link to comment
Share on other sites

a050.gif

 

Здравейте пак! :)

Дали не ви попитах много сложни неща по-горе? Или вече толкова ви е писнало да ми четете глупостите, че изобщо не мога да се надявам на някакво по-сериозно становище?

Или пък някъде ви обидих нещо?! Ако е последното, смирено моля за извинение.

Сега обаче, смятам да ви представя моето разбиране за тези определения. А вие, ако намерите желание и време, ще се радвам ако по някакъв начин ме ориентирате къде съм се объркала, според вас. Последното действие ще рече, че ако имате желание да ме поправите в изредените по-долу директиви, а също и да добавите някои, които според вас са важни.

Избрах за общо улеснение да го карам едно по едно от изброените определения, пък дано я добутаме с общи усилия нанякъде. ( Не ме гледайте презрително сега, моля? Това е важно за човечеството, може да се явим като едни същински пионери в дефинирането на разни такива важни представи.) Хората бързат да се обидят, ако ги наречете "неграмотен", но реално зад тази дума стоят едни трудни за дефиниране послания. Пък и какъв критерий може да се приложи, който да е универсален за днешния свят? То този критерий, спокойно след 3 години може да се окаже като Платоновия - невалиден като северноамериканския странстващ гълъб, но не пречи да опитаме... ъм?

 

И така, според мене, това би следвало да е някакъв примерен тест за грамотност днес:

 

 

Неграмотен: Човек, който има най-малко останали му спомени от образованието му до 8-ми клас включително.

 

Каква логика следва подредбата на Менделеевата таблица?

Кой е вторият по разпространение газ на Земята?

Коя е столицата на Венецуела?

Какво е литосфера?

Имат ли смислова разлика думите "отдавам" и "удавам"?

Какво е падеж на думите?

Що е неправилен глагол?

От кое стихотворение е следният цитат:

"Онзи в леглото

разбрал, че живота

е свършен за него,

и в миг

скочил, избърсал потта от челото

и гледал с див поглед

на бик."?

"Принципът на Галилей" закон на Нютон ли е?

Вторият закон на Нютон какво гласи?

Кой от двамата композитори е автор на известната мелодия за телефони, наречена "Пета симфония" - Бетовен или Моцарт?

Какво е клетъчна органела?

 

Отивам да си лягам вече и утре, както смятам с вас да си изпия кафето тук, нямам търпение да ми отговорите. :)

Link to comment
Share on other sites

Каква логика следва подредбата на Менделеевата таблица?

Кой е вторият по разпространение газ на Земята?

Коя е столицата на Венецуела?

Какво е литосфера?

Имат ли смислова разлика думите "отдавам" и "удавам"?

Какво е падеж на думите?

Що е неправилен глагол?

От кое стихотворение е следният цитат:

"Онзи в леглото

разбрал, че живота

е свършен за него,

и в миг

скочил, избърсал потта от челото

и гледал с див поглед

на бик."?

"Принципът на Галилей" закон на Нютон ли е?

Вторият закон на Нютон какво гласи?

Кой от двамата композитори е автор на известната мелодия за телефони, наречена "Пета симфония" - Бетовен или Моцарт?

Какво е клетъчна органела?

 

Отивам да си лягам вече и утре, както смятам с вас да си изпия кафето тук, нямам търпение да ми отговорите. :)

 

А что, Гугл уже запретили? :laughing1:

Link to comment
Share on other sites

Неграмотен: Човек, който има най-малко останали му спомени от образованието му до 8-ми клас включително.

 

Каква логика следва подредбата на Менделеевата таблица?

Кой е вторият по разпространение газ на Земята?

Коя е столицата на Венецуела?

Какво е литосфера?

Имат ли смислова разлика думите "отдавам" и "удавам"?

Какво е падеж на думите?

Що е неправилен глагол?

От кое стихотворение е следният цитат:

"Онзи в леглото

разбрал, че живота

е свършен за него,

и в миг

скочил, избърсал потта от челото

и гледал с див поглед

на бик."?

"Принципът на Галилей" закон на Нютон ли е?

Вторият закон на Нютон какво гласи?

Кой от двамата композитори е автор на известната мелодия за телефони, наречена "Пета симфония" - Бетовен или Моцарт?

Какво е клетъчна органела?

 

По това определение съм супер неграмотен. Но пък по това същото определение, един осмокласник е по-грамотен от мен, защото спомените му по материята са по-пресни.

Link to comment
Share on other sites

По това определение съм супер неграмотен.

 

Не е точно така, всъщност тези примери характеризират най-вече общата култура (зависеща и от жизнения опит), а не грамотността като цяло, стига терминът "грамотност" да не се разбира в прекалено широк смисъл.

 

П.П. Като изключим 'клетъчната органела', останалите въпроси се побраха напълно в кръга на моята обща култура. Това е то - за едната органела си останах неграмотен. :P

Link to comment
Share on other sites

Каква логика следва подредбата на Менделеевата таблица? - Азбучна.

Кой е вторият по разпространение газ на Земята? - Литият.

Коя е столицата на Венецуела? - Цувенела.

Какво е литосфера? - Като футбол, ама по-кръгло.

Имат ли смислова разлика думите "отдавам" и "удавам"? Отдавам си девствеността. Удавам почит на миналите през гейзарма.

Какво е падеж на думите? - Нямам идея.

Що е неправилен глагол? - Не искам.

От кое стихотворение е следният цитат:

"Онзи в леглото

разбрал, че живота

е свършен за него,

и в миг

скочил, избърсал потта от челото

и гледал с див поглед

на бик."? - Ти бях Дунав.

"Принципът на Галилей" закон на Нютон ли е? - Ябълка.

Вторият закон на Нютон какво гласи? Човечеството не е направено да живее повече от 33 години.

Кой от двамата композитори е автор на известната мелодия за телефони, наречена "Пета симфония" - Бетовен или Моцарт? - Моцовен

Какво е клетъчна органела? - Мафията.

Link to comment
Share on other sites

 

Ти си някаква ходеща енциклопедия, трябва на Минута е много да идеш. :laughing: Аз половината неща горе не ги помня/знам. Ама пък знам кой е Касапина от Комар примерно или кой е Петият закон на роботиката. Трябва ли да съдим някой дали е грамотен или не, ако не знае неща, които на нас са ни интересни и ги знаем. Аз за неграмотен разбирам да не може да пише правилно. И не пунктуацията, а самото изписване на думите. И да не може да чете. Другото за мен спада към общата култура.

Link to comment
Share on other sites

Аз ли нещо не мога да се изразявам или вие нещо не ме разбирате добре? Защото виждам, че не сте супер темерути, по отношение общуване у форума, ама пък и почти нищо градивно, 'начи не щете да дадете...

Въпросите ми по-горе не целят да ви изпитват вас точно. Искам да кажа, че как бихте им отговорили, не е тема, която разисквам към момента.

Тука нали всеки от нас уж е грамотен в неговата си област и би следвало да има представа какво следва да се смята за неграмотно именно в неговата му област? Нали деца имате повечето тук активно пишещи, а имате и желание поне децата ви да са грамотни и преценявате до колко се ограмотяват?

Или аз пак нещо изобщо не съм разбрала какво искате да ми кажете с горните си постове... Обяснете ми, моля ви, ако имате нещо предвид, пък аз не съм го видяла, разбрала, уважила...?

 

Като прочетох пак постовете на w00x-a & Midex, се усъмних, че може би съм избързала с този примерен тест за грамотност. Може би следва първо да обясним какво следва да бъде разбирането за грамотност за тези от нас, които имат мнение по темата?

 

Грамотността обща култура ли следва да бъде? Сигурно - да в две свои моментни фази - начална и крайна, според мен. Общата култура е вид частична грамотност, която обикновено се явява преди самата грамотност или след ограмотяване по дадена тема. Последната фаза би могла да е също просто кратък взор, запознаване, с бъдеща по-сложна материя на дадена образователна дисциплина. Сиреч, точно преди да започне да задълбава човек в познанията си, той добива някакво начално познание, наречено "обща култура". До тук, се надявам да се съгласите повечето, но ако съм се объркала, свирнете?

 

Сега малко за грамотността. Хммм... това е същински процес, който ние като биологични видове, с претенции за разумност, сме свикнали да създаваме у себе си, с цел бъдещите поколения да разполагат наготово със знания, без да се мъчат да ги откриват отново. Цивилизацията ни е построена на този принцип - създаване на среда, която да съхранява и предава на идните поколения познанието на предишните поколения. Нали така?

 

Затова и идните поколения гледаме да ги ограмотим от възможно най-ранна възраст, с най-общите дисциплини, в които миналите поколения са направили важни открития. В този смисъл, децата до 8-и клас изучават общообразователни дисциплини, като всички стискаме палци, те да научат добре това, на което следва да градят в бъдеще. Сиреч грамотен следва да бъде човек, който си е съхранил академичните познания до 8-ми клас, включително. И да, w00x, ако ти имаш съмнения в отговорите на някои от посочените въпроси, а един осмокласник няма, то той следва да бъде по-грамотен от теб. Разбира се, това не значи, че ти нямаш своя специалност, в която си развил неподозирани знания и умения. Но това последното не е обща грамотност, а тясна специализация. Хех! :) Тук се сещам за лафа, че "тесен специалист е човек, който знае все повече и повече, за все по-тесни дисциплини, докато накрая не научи абсолютно всичко, за абсолютно нищо". ;)

 

Освен това, как не сте забелязали горе, че липсва дисциплината история? Също и астрономия липсва. Тук изпитах затруднения да преценя какво да смятаме за грамотност когато включим и тези две дисциплини. Историята винаги е била обект на спорове и болна тема в много отношения. С доста нагледен материал са се снабдили и двете дисциплини. Може би това са най-филмираните теми в Холивуд, но и най-субективно представените, сякаш някой нарочно настоява грамотността да бъде най-грубо потъпкана, с оправданието, че все пак киното е изкуство и може да си позволи да покаже различни гледни точки. Лошото е, че това изкуство е образователна единица, върху която се градира впоследствие. И така ако попитам "Коя е петата планета в Слънчевата система?" много от грамотните на пръв поглед хора, биха казали без да се замислят: "Марс". Защото има един куп филми, които включват в себе си думите "пета" и "планета", а се разказват за Марс.

 

И после познанието градира на такива спомени, че петата планета е Марс (мжд. Юпитер е), че Марсианците са реално съществуваща цивилизация, че освен тях, на Марс е пълно с роботи, хлебарки-убийци, зелени хора (може и сини), с изпъкнали очи и т.н...

 

Поунесох се, знам, ама... се опитвам да ви мотивирам, да измислите и вие някой друг въпрос, чийто правилен отговор би могъл да се смята като признак за грамотност.

Link to comment
Share on other sites

Аз мисля, че много високо дигаш летвата за "грамотност".

 

Що?

Какво например е аминокиселина?

Кой е най-превежданият български автор?

Кой е Чомски?

 

Ето това са специализирани въпроси.

 

Какво е еволюция?

Има ли пленено българско бойно знаме?

Какъв параход е "Радецки" ?

 

Обща култура...

Link to comment
Share on other sites

Добре, w00x, приемам, че си прав. Дай ми пример какво според теб е грамотност?

 

на 25 години да си милионер и да продължаваш да ги множиш :D

Link to comment
Share on other sites

Обща култура...

 

И общата култура е същото като грамотност? И защо реши, че ти като знаеш тия неща, които спомена, а аз не, си по-грамотен от мен? Аз мога да задам други въпроси, на които ти може и да не можеш да отговориш.

Искам да ти кажа, че изобщо не ме интересува дали има пленено Българско знаме, защото и без тия познания успявам да функционирам като пълноценен член на обществото.

Интересувам се от получаване на знания в области, които на мен са ми интересни. Обогатявам знанията си с информация, която би ми била полезна или поне малко интересна да науча. Любопитство, неволя или поради каквато и да била друга причина.

 

"Материала до 8-ми клас" не е показател. Аз до 8-ми клас учих Английски език интензивно. Искам да ви кажа, че другите предмети почти не ги помня, но знанията по Английски, който ми е бил интересен, си ги помня. И кво? Аз знам Английски 89 пъти по-добре от теб и тва ме прави по-грамотен щото съм го учил до 8-ми клас?

 

Глупости.

 

 

Добре, w00x, приемам, че си прав. Дай ми пример какво според теб е грамотност?

 

Грамотност? Общоприетото разбиране за грамотност? Да можеш да пишеш, да четеш и да смяташ елементарни сметки. Това е грамотност.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...