Jump to content
BulForum.com

Via Ferrata


Grimjaur

Recommended Posts

VIA FERRATA

Via Ferra - Пътят на желязото - система от метални въжета, въжени мостове, стълби и парапети, която позволява да докоснете достъпните доскоро само на професионалните катерачи феномени.

 

Речник

Via Ferrata /ит., фр./ - Пътя на желязото

Klettersteig /нем./ - Via Ferrata

Ferratist – Verticalo - Via Ferrata катерачи

История

Австрия, Италия и Германия са основоположници на този вид атракции. Първият участък бил построен в далечната 1843 г. в австрийския планински масив Дахщайн. 30 години по-късно втора Via Ferrata се появява в планината Цугшпитце. По-интензивно изграждане на такива участъци се наблюдава през последните 10 години, като най-активни в тези начинания са французите и швейцарците. Някои паркове-рекордиори достигат дължина над 2 километа и денивелация над 1000 метра. Италянските Доломити са известни като истинско Елдорадо за "ферратистите" – тук изобилства от сложни, дълги и често "гористи" Via Ferrata. Франция и Швейцария започват да строят такива участъци сравнително скоро, затова в тези две страни участъците са технически най-усъвършенствани. В Европейските Алпи в момента има над 800 Via Ferrata. Бумът на "кастрираният алпинизъм" (както понякога наричат този вид спорт) започва през 60-те години на ХХ века, а през последните години достигна такъв размах, че Via Ferrata се изграждат вече не само в планини и долини, а дори в градовете (тренировъчни виа феррати).

 

Категоризация

- Лек (leicht) или "A" или "KS1"

 

Към тази категория се отнасят трасирани участъци, расположени по естествени скални тераси и корнизи, върху изкуствено создани пътеки или надежно фиксирани мостове. Осигуровката е във вид на метални въжета, вериги или дървени парапети; стълбите, ако има такива, иман незначителен наклон и се преодоляват без особено усилие на мускулите. Техническа необходимост за активно осигуряване (с ремъци и карабинери) няма, достатъчно е да се хванеш с една ръка за въжето или парапета, задоволявайки потребностите на естествения при такива ситуации инстинк. въжето или парапета служат най вече да създадат на преминаващия чувство за безопасност. Препоръчва се използването на активно осигуряване за децата (нещастните случаи не са невъзможни - иначе въжета изобщо нямаше да има).

 

- Средна сложност (mittel schwierig) или "B" или "KS2"

 

- Достаточно сложен (ziemlich schwierig) или "C" или "KS3"

 

- Сложен (schwierig) или "D" или "KS4"

 

- Много сложен (sehr schwierig) или "E" или "KS5"

 

- Крайно сложен (extrem schwierig) или "F" или "KS6" ("екстремно спортен участък")

 

Тук спадат пределно сложните спортни участъци, преминаващи по стръмен, нерядко вертикален релеф, понякога с отрицателен наклон. Активното осигуряване на метално въже е задължително. Изкуствените опори за краката се сращат рядко, коуто предполяга силно натоварване на крайниците при катерене. Освен активно осигуряване е необходим също опит и добри познания на техниките за скално катерене.

 

Основни обективни опасности

- Мълния (металът е перфектен проводник). Практикуването на високопланински Via Ferratа по време на гръмотевици е равно на самоубийство.

- Изпреварване и разминаване. Както при шофирането, това са особено рискови маневри за всички участници в тях. Главната опасност идва от загубата на равновесие и необходимоста от размяна на чифтовете карабинери върху единстваното в повечето случаи метално въже за осигуровка. Не забравяйте основното правило за активно осигуряване – винаги прехвърляйте карабинерите последователно. Не позволявайте на изпреварващия ви да премества вашите карабинери. Този, който започва маневрата, трябва да прецени как и сам да извърши последователното прехвърляне на собствените си карабинери. Във всеки случай ви съветваме да постигнете съгласие и компромис по пътя на “спокойните преговори”. Ако не сте достатъчно опитни, по възможност избягвайте подобни маневри, а когато са необходими, избирайте подходящи за целта места. Преди да се качите на системата преценете посоката и темпото на движение на другите участници и съобразете с тях вашия маршрут. Всяка Via Ferratа система има по няколко входа и изхода. Бъдете толерантни и не притеснявайте по-слабите и неопитните.

- Неспазване на безопасна дистанция – пак ни изкушава сравнението с автомобилиста?. Тук опасността не е от рязко спиране на предния, а от падане на по-високо стоящия. Между две закрепвания на металното осигурително въже трябва винаги да се намира само един катерач. Нещо повече – дистанцията трябва да е достатъчно голяма, та при евентуално падане увисналият на закрепването да не достигне с тялото си вървящия под него, имайки предвид също увеличената дължина на осигурителните ремъци, изтеглени от удара през абсорбера. Препоръчително разстояние - не по-малко от 5 метра. Това правило трябва да се спазва и на хоризонтално-диагоналните участъци (поради възможността от махаловидно залюляване на падналия).

- Съборени от движещите се над вас камъни или изпусната ненужна “екипировка” (фотоапарат, GSM и др.). Каската е незаменима.

- Измръзване. При студено време е нормално температурата на металните части да се окаже предизвикателство. Носете ръкавици. Те ще ви пазят и от мазоли.

 

Не ЗАБРАВЯЙТЕ! - най-сериозни са рисковете, създавани от обективни фактори – разсеяност, невнимание, небрежност, недостатъчна преценка на силите и възможностите, алкохол и упойващи средства, нестандартна, стара или неподходяща екипировка.

 

Информация за България

 

- Viaferrata “Ледниците”

Район: с. Брестница

местност: Леднишки дол

Надморска височина: 536 м

GPS координати: N43 02.771 E24 10.916

 

На практика първата в България, брестнишката Via Ferrata се помещава в един скален котел, с отрицателен наклон в най-горната си част.Мястото е много добре подбрано, маршрутите са добре степенувани, има навсякъде изкуствени опори за ръцете и краката/метални скоби и шпилки, дървени закрепвания/.Мен специално повече ми харесва въжената градина, но и "фератата" не е никак лоша.Подходяща е за семейни, приятелски или фирмени участия.

 

img_7.jpg

img_8.jpg

img_9.jpg

img_20.jpg

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...