Jump to content
BulForum.com

Малко Термини


Recommended Posts

Темата е КОПИ/ПЕЙСТ ;)

 

*********************************

Речник на думите, използвани във Формула 1

--------------------------------------------------------------------

Аквапланинг—ефект който се получава при управление върху силно наводнено трасе.Тогава протектора не успява да изхвърли такова количество вода че да получи сцепление с настилката, оставяйки под протектора “водно петно”, което силно нарушава управлението на автомобила.

 

Активно окачване - пpогpаммно-аппаpатен комплекс, управляващ просвета на автомобила с помоща на хидравличен привод. (Забранен от FIA).

 

Алебарда - дълъг прът, който механика държи по време на пит-стопа пред пилота с указания "Stop" и "1st gear" (1-ва предавка). Служи като сигнал за пилота че са завършени всички дейности от всички механици – зареждане, настройки, почистване и смяна на гумите.

 

Антикрило – най-важния аеродинамичен елемент в болида. В пълна противоположност на самолетното крило, то прилага не подемна а притискаща сила върху състезателния болид, осигурявайки по-висока скорост. .

 

Апеллация (Контестация) – всеки тим може да подава апелация във FIA, за решение или действие което смятат че е незаконно.

 

Аеродинамика – Наука за силите които действат върху обтекаемо с газове тяло. При конструирането на болидите, това е една от най-важните науки. Конструкторите проектират болидите, опитвайки се да направят компромис между аеродинамичните характеристики на болида и притискащата сила. Не бива да се забравя че аеродинамиката трябва и да подава необходимото количество въздух към охладителите и в отсека за подаване на въздух към двигателя, така че да не се задъхва на бавни писти, но и да не нарушава аеродинамичното съпротивление.

 

Аеродинамичен тунел – устройство, използвано за изкуствено моделиране на въздушния поток, за изследване на аеродинамиката на болидите, автомобили, самолети и други.

 

Въздушна струя – разреден въздушен поток, от предно движещ се болид . Използва се от следващия го болид за максимално приближаване с цел маневра – изпреварване.

 

Баласт – допълнително тегло, което се добавя за достигане на минималното за болид от Формула 1(600 кг). Помага на инженерите да направят добър баланса на болида в зависимост от това къде ще бъде разположен баласта.

 

Баланс на спирачките – пилотите по-време на състезание могат да променят в проценти разпределението на натоварването на предни и задни спирачки. Това става от волана на пилота и обикновенно е в малък процент повече на предните спирачки.

 

Бокс - гараж на екип от Формула 1. Помещение, расположено на пит-лейна, в което по време на състезание са разположени болидите и екипировката на екипа и механиците.

 

Болид – състезателен автомобил от Формула 1, Инди Кар, Чамп Кар, както и в по-малки серий състезателни автомобили с открити гуми.

 

Голям Шлем във Формула 1 – спечелена от един и същи пилот квалификация и спечелено състезание , водено от първата до последната обиколка без изпускане на лидерството

 

Най-бърза обиколка – най-бързата обиколка , направена от пилот в състезание. записва се в официалните резултати

 

Изпускателни колектори – служат за отвеждане на изгорелите газове от двигатела. Обикновенно във Формула 1 се използват и като притискащо усилие..

 

Уорм-ъп (Warm-up) – тренировъчна сесия.

 

Въздухозаборник – Улавя въздушния поток над главата на пилота и го пренасочва към двигателя. Има специфична форма и се произвежда след много прецизни измервание , така че да подава достатъчно количество въздух , тъй като от края на 80-те години е забранено принудителното пълнене. Използва се и като приспособление за отвеждане на въздух към радиаторите на болида. Има и въздухозаборници за охлаждане на спирачните дискове и апарати.

 

Зона за сигурност – намира се на предела на пистата и служи за убиване на скоростта на болиди напуснали пистата. Биват от бетон, пясък, гуми и пясък и лепило.

 

Гранд-При (Grand Prix) – в буквален превод Голяма награда. Название на кръг ог Световния шампионат.

 

Двигател - "Сърцето" на болида. Осем цилиндров (от 2006 год), 2,4 литра работен обем, около и повече 800 конски сили, разход още неизвестен но се предполага такъв примерно 40 - 50 л. на 100 км. Блок от алуминиеви сплави, колянов вал от стомана, бутала от титан. Очакват се отново около 19000 оборота за минута.

 

Дефлектор - аеродинамичен елемент, предназначен за управлението на въздушната струя пред въздухозаборниците.

 

Дънна плоскост и дифузор - аеродинамичен елемент обеспечава около 40% прилепващо усилие.

 

Мокри гуми – гуми със специална шарка на протектора , за мокро трасе.

 

Дозареждане – по-време на състезание, пилотите влизат в бокса за дозареждане с гориво. Може да бъде едно, дву или трикратно, но винаги е част от стратегията в състезанието. До преди 1 година бе разрешено и едновременно с него и смяна на гуми.

 

Дубъл – два болида от един тим на двете най-високи стъпала на подиума.

 

Скоба – дъга тад главата на пилота, точно регламентирана с цел безопасност на пилота при преобръщане. Винаги се подлага на тестове преди да се постави в болид.

 

Закрит парк - помещение в което стоят всички болиди след втората квалификационна сесия до началото на състезанието.

 

Муле – всички екипи имат по два състезателни автомобила и един резервен – наречен муле.

 

Огледало за обратно виждане - 5х15 см и със закръгление в края не повече от 1 см.

 

Заден демпфер – защитава болида от удар отзад. По спецификация трябва да понесе удар със скорост от 43.2 км/ч и да издържа статично хоризонтално татоварване от 4 тона.

 

Карбон - (от англ. Carbon - въглерод) – въглеродно влакно, специална материя издържаща с пъти повече от стоманата на натиск и усукване.

 

Квалификация – Предварително състезание за разпределяне на мястото от което даден състезател ще стартира. От 2005 година квалификациите са две, една в събота и една в неделя – 4 часа преди състезанието. Състезателите провеждат една загряваща и една бърза обиколка. Реда се определя от класирането в последния старт, но в обратен ред.

 

Кокпит – това е мястото в което седи пилота, който от своя страна е компромис между сигурност и комфорт. Преди сезона когато се пускат новите болиди трябва да издържи краш-тест.

 

Контрол на тягата - система, която позволява да се контролира пребоксуването на двигетелните колела при старт, посредствум контрол върху подаването на гориво към горивната система. (забранен от FIA)

 

Контролируемо поднасяне - придвижване в завой в рали-стил с поднасяне на задната част на болида, предизвикано умишлено от пилота. Позволява на пилота да постигне по-висока скорост в завоите.

 

Класификация - списък на всички пилоти финиширали в състезанието.

 

Комисар – служебно лице, следящо по-време на Гран-Прито за испълнение на правилата наложени от FIA.

 

Конструктор - често наричан "дизайнер". Главно действащо лице при създаването на спортен болид за Формула 1. Одтук идва названието "Титла при конструкторите". В екипа често е наричан на шега “Създателя”.

 

Краш-тест (Crash-test) - тест за проверка на издържливостта на възлите и детайлите в болида и дали са в съответствие с регламента на FIA .

 

Кил – передна част на дъното на болида. Не може да бъде по назад от 330 мм от предните колела на болида.

 

Лаунч-контрол (Launch Control) - система за аптимизиране на стартирането. Служи за контрол на пребоксуването при стартиране. (забранен от FIA)

 

Маршал - работен персонал на пистата. Маршалите са разположени около пистата, като в техните задължения влизат евакуирането на пилоти и болиди, аварилали по-време на състезателния уикенд, предупреждения с флагове за инциденти, опасности и информация на пилотите.

 

Механик – служебно лице, изпълняващо специални функции за своя тим по-време на пит-стопа – тестове, ремонт, презареждане и др.

 

Монокок – конструктивен детайл на който се крепят всички остатали възли..

 

Обтекател – изключително важен елемент от конструкцията на болида за по-добро обтекаване на въдушната струя и намаляване на лошите вихри.

 

Мантинела - ограждение от стоманена ламарина със специален профил, закрепена с колове в земята и със специални омекотяващи звена. Разположена е в специфични части на пистата с цел предотвратяване на излитането на болида от трасето при завъртане.

 

"Зона на точките" - зона в крайното класиране в която пилота получава точки при завършване на състезанието – 1-8 място.

 

Паддок – намира се зад пит-лейна, място където са разположени “моторхоума” на екипите. Там екипите и пилотите провеждат пресконференции, срещи с фенове и журналисти и т.н

 

Предно-Задно антикрило - елемент от аеродинамиката на болида, служещ за образуване на притискаща сила върху болида.

 

Пилот – състезател от Формула 1.

 

Пит-лейн (Pit-lane) - участък от трасето по който болидите се придвижват към боксовете. Има ограничение за изпреварване, както и максимална скорст – 100 км\ч (изключение е Монако - 80 км/ч). Нарушаването на тези правила водят до наказание.

 

Пит-стоп (Pit-Stop) – спиране на пилота в бокса с цел презареждане с гориво и смяна гуми.

 

А-рамо – детайл от предното окачване. Изработен е от стомана и карбон. Конструкторите му придават форма на крило.

 

Хриле - Елемент върху кутиите на радиаторите за повишаване на охлаждащия поток. Може и да се използва като аеродинамичен елемент.

 

Пол-позиция (Poul-Position) – първа позиция на стартовата решетка.

 

Стартова решетка – схема на подреждане на болидите при стар. Има шахматно разположение и зависи от времената които са постигнали пилотите в квалификацията.

 

Прес-конференция – срещи на пилотите, шефове на тимове и техническия персонал на FIA със журналисти.

 

Подгряваща обиколка (Warm Lap) - непосредственно преди старта и подреждането на стартовата решетка, пилотите провеждат подгряваща обиколка за достигане на номинални температури на двигателя, гумите и спирачния механизъм. По време на П.О. е забранено изпреварването. Ако поради невъзможност от стартиране на един или няколко болида ПО бъде повторена, състезателната дистанция се намалява с една обиколка.

 

Гуми “Интермедия” – гуми , използващи се при лек дъжд или изсъхващо трасе.

 

Протектор – шарка контактната част на гумата.

 

Притискаща сила – при висока скорост болида може да бъде натоварен с около 4G от въздушния поток.

 

Сейфти-кар (Safety-Car) – кола за безопасност, която излиза на трасето при възникване на опасност, лоши метериологични условия или инцидент. Болидите се подреждат след нея и се движат така до прибирането и в пит-лейна. Забранено е изпреварването при водене от сейфти-кар.

 

Регламент – списък на правилата на FIA за провеждане на състезания от Световния шампионат на Формула 1.

 

Рестарт – повторно стартиране на болидите.

 

Свободни тренировки – обиколки в рамките на гранд-при, което дава възможност на тимовете да настроят болидите за квалификациите.

 

Сликове- гуми за сухо време с гладка повръхност – без шарка. Дава максимално сцепление и висока скорост в завой на болидите (забранени от FIA от 1998 года)

 

Стоп-анд-гоу (Stop-&-Go) - наказание в размер на 10-т секунди престой в пит-лейна без право на презареждане и манипулации по болида.

 

Стюард – технически персонал на ФИА, изпълняващ наказания при неспазване на правилата на ФИА. Проверява и контролира болидите за спазване на техническия регламент на ФИА.

 

Телеметрия – болида от формула 1 непрекъснато подава информация от множеството сензори разположени върху агрегатите и възлите на болида. Чрез тази информация инженерите и техническия персонал следят за работата на двигателя и изпълняване на заложената стратегия. Информацията се изпраща във всеки един момент към бокса, но само еднопосочно.

 

Тест-пилот - пилот, занимаващ се с тестова работа на екипите, който при нужда да замени контузен титулярен пилот. От 2004 година тест-пилота може да тества в петъчните тренировки на самото Гранд-при.

 

Технически регламент - списък на правилата и ограниченията които трябва да спазват вички болиди. Неспазването им води до тежки наказания, включително лишаване от старт и изваждане на тим от шампионата..

 

Треактория – линията по която се движи болида.

 

Тракшън-контрол (Traction control) - електронна система разпределяща въртящия момент на двигателните колела посредствум понижаване на оборотите на двигателя (забранена от регламента на FIA)

 

Турбулентност- въздушният поток зад болида който влияе изключително лошо на аеродинамиката на болида.

 

Спирачен диск – максимална дебелина - 28 мм, диаметър 278 мм. Дисковете се изработват от магнезиева сплав и издържат средно 4-ри Гран-При.

 

Спирачна система – произведена от алуминиева сплав, всяко колело има по един спирачен диск и 4 спирачни цилиндърчета.

 

Ъгъл на атака на антикрило – ъгъл”A” по който се корегира атнтикрилото по посока на въздушния поток.

 

Въглеродно влакно – революционно изделие, във Формула 1 от началото на 90-те години. Много леко и здраво и с много по-високи показатели от стоманата. Всички болиди във Формула 1 са направени от въглеродни влакна.

 

Фалстарт – движение на болида, преди да са светнали разрешителните зелени светлини на семафора. Наказва се спрямо регламента.

 

ФОМ (FOM) – Правителството на Формула-1, компанията на Бърни Екълстоун, коята управлява Ф1.

 

ФИА (F.I.A.) - (Federation Internationale De L'Automobile) Международна автомобилна федерация. Управляващ орган на Формуле-1 и другите моторни спортове под нейно крило.

 

Флаг- по своя вид те са “Пътни знаци” във Формула 1. С помоща на флаговете , пилотите получават информация за състезанието и безопасността им.

 

Зелен флаг – развява се преди старта в дъното на стартовата решетка от служебно лице, показвайки че всички болиди са в покой преди старта и той може да бъде даден.

 

Червен флаг – Прекратява състезанието. При неговото показване всички болиди трябва да се върнат на старта или в боксовете.

 

 

Син флаг – Показва на пилота че ще бъде затворен с обиколка от друг пилот. Неспазването му води до наказание.

 

Бял флаг – дава информация на пилота че движещия се пред него болид се движи с опасно ниска скорост.

 

Жълт флаг – обозначава опасност на трасето , забранява изпреварването , задължава да се намали скоростта.

 

Червено-жълт флаг – указва за начало на дъжд или за разлято масло на трасето.

 

Черен флаг – заедно със серийния номер на пилота го заставя да се прибере в бокса, да спре болида и да излезе от него.

Кариран флаг – край на състезанието.

 

Хет-трик (Hat-Trick) – спечелени от един пилот квалификация, състезание и най-бърза обиколка.

 

Шаси – главна част на болида. На него се монтират – двигателя, окачването и аеродинамичните елементи.

 

Шикан – рязък завой или роследователни завои, предназначени за убиване на скоростта след дълги прави.

 

Шпилка – завъртане на 180 градуса.

 

Щаб-квартира - база на тимовете където се провеждат изследвания, разработки, окомплектоване и др. на болидите от Формула 1.

 

Еска - S-образен завой.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...