Jump to content
BulForum.com

Електронни разплащания и трансфер на пари


plameni

Recommended Posts

  • Replies 607
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

3 hours ago, tedy said:

Не ми се вярва. При сигурно десетки и стотици хиляди преводи на ден... ръчно да се обработват... пък и защо.

Вероятно ако всичко беше дигитално като пари, нямаше да има никакъв смисъл от "бавни" преводи.

 

Чак пък стотици хиляди преводи на ден... :)  И не забравяй, че това е общо за всички банки с всичките им клонове.


Преди да е разпространено онлайн банкирането, всички преводи се правеха с платежно нареждане в банката и се въвеждаха ръчно от служител на гише. Тук говорим за същата процедура, но вместо клиентите да попълват платежно нареждане, попълват онлайн формуляра. Вместо служителите да преписват платежното в компютъра, проверяват данните.

Не казвам, че е така наистина, а че дори и да е, не е невъзможно, при положение, че доскоро (по-малко от 10 години) процесът за всеки превод е бил очи в очи.

 

Много е възможно и да е направено с цел сигурност, в случай на измама. Така има един прозорец от време, в който може да се реагира и/или да се потвърдят сумите.

Link to comment
Share on other sites

Ок, стотици хиляди надали, но хиляди, а сигурно и повече - със сигурност. Па де да знам, при тези бройки може и да има някъде в някое мазе едни очилати 100-1000 души банкери, занимаващи се само с тва ръчно да пропускат преводите като едно време телефонисти в телефонните централи от 19 век :) .

Това време с хартиените платежни почти ме ужасява :) . Добре че от самото начало "тръгнах" електронно - електронно банкиране пипнах първо мисля на ОББ преди повече от 15г, може и 20 да са. Та отдавна има електронни платежни, което предполага значително по-лесното и бързо съставяне, изпращане и т.н., вместо да се бутат всички в клонове на опашки. От което съдя, че сигурно са огромен брой всеки ден.

За измамата, леко съм склонен да се съмнявам - отново, всички "признаци", които един човек би преценял при всеки превод (а ако го прави ръчно, това са 1-2-5 минути мин. на превод, което хич не ми се вярва), може да ги прави софтуера - суми, обеми за единица време, дестинации и мн. др. А не се съмняваме, че дори и ръчно да го прави, при наличие на ел. канал за целта, той няма да е в 19 век с купища хартии, а ще има компютър, с достатъчно мощ да прави тези проверки.

Предполагам навремето е направено така по някакви законови (предполагам леко малоумни) процедури, и други фактори от този порядък.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, w00x said:

Чак пък стотици хиляди преводи на ден...

@tedy е прав. Според отчета на Борика, за 2020 г. броят на транзакциите през Борика е над 86 млн. Смятай колко са средно на ден. Смятай пък колко са в дните с пикови натоварвания, когато се превеждат пенсии или майчински.

Link to comment
Share on other sites

БОРИКА не е ли системата за картови разплащания?

 

Банковата Интегрирана Система за Електронни Разплащания – БИСЕРА;

Банковата организация за разплащания с използване на карти (БОРИКА);

Link to comment
Share on other sites

Не. Плащането с карти е БОРИКА. Плащането с платежни нареждания е БИСЕРА. И всичко това, минава през РИНГС.

 

 

Кои платежни системи и системи за сетълмент на ценни книжа имат достъп до RINGS?

 

  • В системата RINGS заявки за сетълмент подават четири системи:
  • Банковата Интегрирана Система за Електронни Разплащания – БИСЕРА;
  • Банковата организация за разплащания с използване на карти (БОРИКА);
  • Централния депозитар;
  • Системата за сетълмент на ДЦК.

Източник - БНБ

https://www.bnb.bg/AboutUs/AUFAQ/CONTR_PAYMENT_SYSTEM_FAQ

 

Quote

БИСЕРА6 е платежна система за обслужване на клиентски преводи в лева, предназначени за изпълнение в определен момент, осигуряваща окончателност на сетълмента. Чрез нея се изпълняват нареждания за междубанкови клиентски преводи на територията на страната за суми по-малки от 100 000 лева.

 

Quote

БОРИКА е платежна система с окончателност на сетълмента, обработваща платежни операции, свързани с карти, която извършва нетен сетълмент в определен момент в RINGS (система за брутен сетълмент в реално време на БНБ). Чрез нея се изпълнява сетълмент на междубанкови плащания с платежни карти на територията на страната.

 

Източник - Борика

https://www.borica.bg/products-and-services/Regulirani-uslugi

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Mockingbird said:

Да де, ама плащанията с карти не са ли си точно Бисера? 


Тц. Борчето Борика, където може да видиш уникални простотии, дори и да откаже изцяло е по автоматите. Бисерчето е обичайното банково разплащане. Рингс - даваш 20 лева и на секундата преводът е отсреща.

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, w00x said:

БОРИКА не е ли системата за картови разплащания?

 

Банковата Интегрирана Система за Електронни Разплащания – БИСЕРА;

Банковата организация за разплащания с използване на карти (БОРИКА);

 

Стават грешки при бързане. Затова предпочитам copy/paste.

Да се чете:  

22 hours ago, plameni said:

Според отчета на Борика АД, за 2020 г. броят на транзакциите през Борика БИСЕРА е над 86 млн. Смятай колко са средно на ден. Смятай пък колко са в дните с пикови натоварвания, когато се превеждат пенсии или майчински.

 

Надявам се, че така е по-ясно 

 

Screenshot-20220129-191908-2.png

 

Screenshot-20220129-192239.png

 

 

 

Edited by plameni
Link to comment
Share on other sites

Одеве докато чаках пред един магазин, в 6:20 направих превод от Булбанк към ПИБ, преди 15 минути в къщи проверих, вече пристигнаха. Сигурно е било още по-бързо от този 1 час но и така е супер.

и +20% на таксата за превод от 1 на 1.20 от страна на Булбанк

Edited by mIRCata
Link to comment
Share on other sites

Реших и аз да тествам сега. В 20:10 направих превод от пиб към обб. Още не е пристигнал, 40 мин. по-късно.

Дори да пристигне всеки момент, за мен е разочароващо. Дали 1 час или другия ден сутринта, за мен е почти все едно. Очаквах макс. до 10тина мин. да стане, всичко останало за мен е неприемливо.

Edited by tedy
Link to comment
Share on other sites

Сега в някакви вечерни часове - да, но за през деня, в работно време да пристигнат отсреща бързо същия ден си е добре

Link to comment
Share on other sites

Нали зора беше все пак да става бързо дори в полунощ да се направи..

Иначе и досега ако съм правил превод по-рано през деня, си пристига същия ден.

Мина повече от час, и още няма нищо. Явно никакви инстантни преводи не са имплементирали с това внедряване от уикенда,. и ще пристигнат утре. Блях.

Link to comment
Share on other sites

  

On 1/28/2022 at 8:46 PM, tedy said:

След 1 Февруари ще направя тестове

 

v.s.

 

1 hour ago, tedy said:

Реших и аз да тествам сега.

 

Май нямаш търпение :lol:
Ти беше дал линк към статия, в която пише "От началото на февруари..."

  

On 1/28/2022 at 8:24 PM, tedy said:

Тук нещо говорят...

 

 

Edited by plameni
Link to comment
Share on other sites

А.. ама то верно днес 31-ви :lol: . Заблудих се че като е Понеделник, едва ли не и началото на новия месец.

Ми то в нотификацията се говореше, че до неделя ще свърши внедряването уж, и всички наредени преводи ще се изпълнят на 31-ви.

Утре ще пробвам пак. Но се съмнявам, че ще има подобрение :Р .

Link to comment
Share on other sites

Тая сутрин се получиха вчерашните пари. Сутринта пробвах друг превод, и половин час по-късно също още не са получени. Ясна е работата.

Link to comment
Share on other sites

Днес ъпдейт на май фибанк имаше и пише че introducing Blink payments.

Правя пробен превод пак, парите пристигат след около 2 часа.

На практика какви са условията да се случват тия инстантни пеймънтс, сигурно трябва и двете банки, участващи в един превод, да са имплементирали този Блинк?

Как да разбера при превод, какъв точно ще е превода и дали ще стане бързо?

Link to comment
Share on other sites

Пусни едно запитване до съпорта да ти кажат какви са тези неща. Или ще ти отговорят или ще те насочат къде да прочетеш

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, tedy said:

Днес ъпдейт на май фибанк имаше и пише че introducing Blink payments.

Никъде в сайта, приложението или my.fibank виждам такова съобщение.

Link to comment
Share on other sites

В What's new в play store.

 

Иначе днес получавах дебитна карта от ОББ в клон. Ейййй на ши ме Въртяха за една ши***а дебитна карта, половин час висях на гишето, па личната карта мина сигурно през рентген, по 10-15 пъти въвеждане на данни, оглеждане..., да не говорим че 1 час дремах на опашка от 2-ма души, по половин час на човек, баавно работят, пък след всеки обслужен двете жени, които бяха само за обслужване, ставаха и изчезваха някъде за по 10 минути и направо ми прикипя. Дано повече не се налага да влизам там, че не знам. Честно казано ПИБ е направо цвете в това отношение поне. Поне имат 3-4 гишета.

За ПИБ, ще звънна сигурно утре. Ама и те са 0700, та ще помисля пак. Толкова ме дразни тоя 0700, че предпочитам да загубя повече време като минавам, да вляза в клон да питам.

Link to comment
Share on other sites

On 2/4/2022 at 6:12 PM, tedy said:

Толкова ме дразни тоя 0700, че предпочитам да загубя повече време като минавам, да вляза в клон да питам.

Вместо 0700 звъни на 028180006....

Link to comment
Share on other sites

Някой ползва ли Google Pay?

Харесва ми идеята да си плащам в магазините от телефона, без да си вадя портфейла, но някак нямам доверие да ми се запазва информация за картите на телефона. Досега при всичко, което купувам онлайн, си въвеждам картата ръчно и даже си знам наизуст номера, но ми е супер досадно. И все пак бих искал да чуя мнения преди да се престраша.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...